fbpx
Hoe krijg je klanten? 1

De afgelopen tijd had ik vakantie en zat ik wat meer op Facebook. Ik werd gebombardeerd met gesponsorde berichten waarbij de hoofdvraag was “Hoe krijg je klanten?” Natuurlijk boden ze hun strategie aan waarmee je met gemak klanten krijgt met bijbehorende fantastische resultaten zoals het hoort in marketing.

Een paar jaar geleden zou ik geklikt hebben, hun gratis weggever hebben gedownload en misschien zelfs wel een (vaak online) training hebben gekocht. Klanten krijgen is wellicht wel de grootste uitdaging van het ondernemerschap. Dat was het ook lange tijd voor mij.

Het is alleen de verkeerde vraag; Hoe krijg ik klanten?

En op verkeerde vragen krijg je geen of een verkeerd antwoord. Het is belangrijk de juiste vragen te stellen.

Je puur richten op de vraag hoe krijg ik klanten gaat je niet helpen. Je moet dieper. Waarom wil je mensen helpen? Welk probleem los je op? Voor wie? Wat zijn je doelen, enz. Wanneer je dat allemaal duidelijk hebt en goed weet te communiceren, dan krijg je klanten.

Het tweede probleem is dat al die coaches hun eigen strategie hebben die voor hun goed werkt. Die leren ze jou en dan komen de resultaten “vanzelf”. Maar werkt het ook voor jou? Past het bij jou? Past het bij de fase waar jouw bedrijf nu in zit?

Stel je voor; De strategie van de coach is dat je zichtbaar moet zijn. Bloggen, vloggen, social media enz. Maar als je nog niet duidelijk hebt welk probleem je voor wie oplost kun je nog zo zichtbaar zijn, maar levert het je geen klanten op.

Ook moet je weten dat strategie maar 20% van het geheel is. Je mindset bepaald de andere 80%.

Ik heb veel van dit soort trainingen gevolgd, en ja, je steekt van alles wel wat op, maar het leverde me ook veel onzekerheid op. Want ik volgde hun strategie precies en nog kreeg ik geen klanten…..

Later kwam ik erachter dat het nooit zo is dat 1 strategie perfect is en ontwikkelde ik de MILJOEN-methode. Dat is niet 1 strategie maar allemaal succesfactoren bij elkaar. Je kunt goed bekijken waar je staat en waar het nog rammelt. Wanneer nodig kun je per succesfactor een specialist inhuren. Ben je op het punt aangekomen dat je zichtbaar wilt worden dan kun je een social media coach/strateeg inhuren. Maar pas nadat je doelgroep en je boodschap duidelijk hebt.

Dat is ook de reden dat ik geen standaard coaching trajecten heb, of een online training. Ik kijk waar jij staat en wat je nog nodig hebt en verwijs je wanneer nodig door naar de specialist op dat terrein.

Wat wil ik je meegeven?
1. Stap niet in een standaard training. Geef liever wat meer uit en huur een goede coach in die het geheel overziet en jou op maat verder kan helpen waar jij vast loopt.
2. Zorg naast een business coach ook voor een coach die je helpt met persoonlijke ontwikkeling/mindset. Vaak zal dit niet dezelfde coach zijn, iedereen heeft zijn eigen expertise.

Volg niet blind al die goeroe's maar creëer je eigen pad. Wees een leider, geen volger.

Hoe krijg je klanten? 2