fbpx
De M van Manage je geld 1

Iedereen is een manager. Ja, ook wanneer je “maar” een baan hebt als klantenservice medewerker of kapper bent.

Je bent manager van jouw geld, jij bent geldmanager dus.

Jij moet zorgen dat de rekening betaald worden, dat er eten op tafel komt, dat de auto gerepareerd wordt en dat je op vakantie komt. Dat is nog knap lastig. Veel mensen hebben toch wel regelmatig nog een stuk maand over aan het einde van hun geld.

Wanneer je ondernemer bent wordt het nog ingewikkelder.

Je moet ook je zakelijke financiën gaan managen. Waarbij de grootste uitdaging is dat van al het geld dat je binnen krijgt een groot deel niet van jou is. Dat moet je weer afdragen aan de belastingdienst. Wanneer je privé al je geld uit geeft zit je misschien een paar dagen op zwart zaad, maar wanneer je zakelijk al je geld uitgeeft zijn de gevolgen veel groter.

Veel mensen managen hun geld niet. Ze weten niet hoe of vinden het niet nodig. Maar geldmanagement verteld je geld waar het naartoe moet in plaats van dat je je steeds afvraagt waar het gebleven is.

We managen zoveel andere dingen in het leven, je werk, je gezin enz. Dat zien we wel als noodzakelijk. Je geld managen is minstens zo belangrijk. Alleen je geld managen kan er al voor zorgen dat je meer geld over houdt en meer rust over je financiën krijgt.

Zakelijk kan het zorgen voor meer winst.

Wordt toch wel tijd om je geld te gaan managen, of niet?

Hoe je je geld managed is eigenlijk niet eens belangrijk. Het doel is het belangrijkst, dat je weet waar je je geld aan uit geeft, hoe is maar bijzaak. Wat voor jou werkt, werkt voor iemand anders misschien niet. Er is maar 1 regel waar je je wel echt aan moet houden.

Zakelijk en privé gescheiden
Zorg ervoor dat je je zakelijke en privé financiën gescheiden houdt. Zakelijke uitgaven doe je van je zakelijke rekening en privé uitgaven van je privé rekening. Eén keer per mand maak je geld over van zakelijk naar privé als loon. Klinkt heel simpel, maar je wilt echt niet weten hoeveel voorbeelden ik tegen kom waarbij alles compleet door elkaar heen loopt.

Daardoor is er geen inzicht in de financiën, en als je een boekhouder hebt de kosten ook hoger. Want ook die moet gaan uitzoeken wat wat is en al die transacties verwerken.

Je privé financiën managen
Wat goed werkt is dat je in ieder geval twee betaalrekeningen hebt. De eerste rekening is je “vaste lasten” rekening. Op deze rekening komen al je inkomsten binnen en hier betaal je alle vaste lasten van. De tweede rekening is de rekening waar je een bepaald bedrag op stort waar je van moet leven. Boodschappen doen, tanken, cadeautjes, uitjes enz. Voor deze rekening geldt op = op.
Doordat het niet door elkaar loopt heb je meer inzicht.

Je zakelijke financiën managen
Het allerbelangrijkste hier is dat je geld apart zet/reserveert voor de belastingdienst. Je moet zowel btw (omzetbelasting) als inkomstenbelasting afdragen. Klinkt weer logisch hé? Toch kom ik echt nog vaak tegen dat ondernemers de belastingen niet kunnen betalen en daardoor in de problemen komen.

Daarnaast kun je nog zakelijk een nog veel uitgebreider geldmanagementsysteem gebruiken. Doel is altijd meer rust en inzicht. Moet je bijvoorbeeld producten inkopen? Dan kun je een deel van je omzet reserveren/apart zetten om steeds inkopen te kunnen blijven doen. Zonder inkoop geen verkoop namelijk.

Ik kan nog wel een tijd doorschrijven over je geld managen, maar ik houd er nu mee op. In het boek staat nog meer informatie en ook concrete opdrachten met gratis hulpmiddelen. Het boek koop je HIER.

Er komen ook blogs van de andere letters in de MILJOEN-methode. Wil je deze in je mailbox? Meld je dan hier onder aan voor de 5 gratis tips uit het boek.

 

De M van Manage je geld 2